Item toegevoegd aan winkelwagentje!!

Naar winkelwagentje

Masten voor platbodems


Wat verwacht je van een mast voor een platbodem? Dat hij sterk is, makkelijk te strijken is en dat hij LICHT is. Voor een ongeballaste platbodem is dat laatste zeker van belang.

 

Om bovengenoemde eigenschappen te verkrijgen maken we voor onze ronde masten gebruik van de constructie die hieronder staat afgebeeld. De mast is hierdoor niet massief maar hol wat gewichtsbesparing betekent. En een veel kleinere kans op verticaal scheuren, wat je bij massieve masten vaak ziet.
De mast is opgebouwd uit 8 lange latten, 'gangen", die elk in de lengterichting voorzien zijn van een soort vogelbek-profiel. Bij het in elkaar zetten van de mast passen de gangen precies in elkaar. Het vogelbek-profiel geeft een erg stevig verband en een groot lijmoppervlak.                                                                    
In één keer voldoen we aan alle bovengenoemde eisen!
Daarnaast is de mast, door de gangen naar boven toe smaller te laten worden,  gemakkelijk te verjongen (taps toe laten lopen van de mast). Kabels voor verlichting, VHF etc lopen door de mast.

 



 


Masten voor motorschepen


Waar de mast voor een zeilschip vooral op sterkte en gebruiksgemak wordt ontworpen en gebouwd is de mast op een motorschip meestal decoratief en daarnaast bedoeld om antennes, lantaarns, radar, AIS etc. aan te voeren. En vlaggen. Dit stelt andere eisen aan design en constructie: veel ruimte voor kabels in de mast en de mogelijkheid tot uitbreiding en wijziging van de apparatuur. Op luxe motorjachten is er vaak de wens tot hydraulisch (of elektrisch) strijken voor bruggen. Dat kan allemaal. In overleg ontwerpen we een passende mast: strak design in hoogglans, stijlvol klassiek in white-wash of alles wat er tussenin zit.

 



 


Masten voor klassieke boten


Veel zeiljachten uit de jaren '60 en '70 zijn inmiddels aan een nieuwe mast toe. Vaak werden deze boten voorzien van een mast met rechthoekige doorsnede. Wanneer de mast voorzien is van z.g. diamantverstaging blijkt het (onderste) beslag hiervan vaak een bron van rot: via de verstaging loopt er water in de mast. Daar moet in geval van dit type verstaging rekening mee worden gehouden. De mastrail die op dit soort masten dikwijls wordt aangetroffen voldoet vaak niet meer. Een nieuwe, moderne mastrail doet vaak wonderen voor het gebruiksgemak.

 






 

 


Snel contact

  


Contactgegevens
Mastenmaker.nl
Gert Visser
Werkplaats:
Kavelweg 12 8181 SX Heerde
tel. 06-81561188

info@visserzeilsport.nl

Projekte / Neuigkeiten



Siermast voor Gillissen Vlet 970

Nieuwe mast voor de Cornish Crabber

Nieuwe fokkemast voor tweemaster

Laternenmast für Schlepper

Mast voor Sint Jansklooster

Een groot project!

Nieuwe mast voor Hasselter Aak

Decoratie-masten voor Vispaleis Dries van den Berg te Harderwijk

Nieuwe lijmtafel/afwerkbank in gebruik genomen

Mast en rondhouten voor Herreshoff replica